انواع فورفورال

انواع فورفورال

فورفورال اکستراکت (RPO) یکی از محصولات جانبی در فرآیند استخراج روغن‌های روان‌کننده (لوبریکانت) توسط فورفورال است. این ماده دارای رنگ قهوه‌ای است و حاوی خواص چسبناکی می‌باشد، همچنین اشتعال‌پذیر بوده و دارای بوی تندی است. RPO یکی از محصولاتی است که شرکت مهرگستر به صورت عمده نیز عرضه می‌کند.
در واقع، این ترکیب حاوی بقایای روغن‌های روان‌کننده و سرشار از آروماتیک‌های چندحلقه‌ای فشرده است. فورفورال اکستراکت از ترکیباتی مانند فورفورال، فوران و 5-هیدروکسی متیل فورفورال تشکیل شده است. به همین دلیل، این ماده بسیار سمی است و می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند.

انواع فورفورال اکستراکت به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. RPO معطر (Aromatic RPO):  از انواع فورفورال، RPO ها در دسته RPO 40 قرار دارند و دارای آروماتیک بالا، قابلیت حلالیت خوب و رنگ تیره هستند. این انواع RPO بیشتر در تولید محصولات لاستیکی مانند شیلنگ و تسمه استفاده می‌شوند.
  2. RPO نفتینیک (Naphthenic RPO): از انواع فورفورال، این نوع را RPO 10 نیز می‌گویند، دارای رنگ روشن، آروماتیک کمتر و ویسکوزیته بیشتر است. به همین دلیل در روان کننده‌ها و گریس‌ها به کار می‌روند. آن‌ها فراریت کم و انعطاف خوبی در دمای پایین دارند.
  3. RPO پارافینیک (Paraffinic RPO): این دسته از انواع فورفورال را نیز RPO 250 می‌نامند که دارای کمترین میزان آروماتیک و بیشترین ویسکوزیته است. این نوع RPO رنگ بسیار تیره‌ای دارد و به همین دلیل در تولید لاستیک، وکس و پوشش‌ها (coating) استفاده می‌شود.

جمع بندی

فورفورال اکستراکت ماده‌ای است که به عنوان محصول جانبی در فرآیند استخراج روغن‌های روان‌کننده مانند لوبریکانت تولید می‌شود. این ترکیب قهوه‌ای رنگ، دارای حالت چسبناک و بوی تندی است و به دست آمده از بقایای روغن‌های روان‌کننده و آروماتیک‌های چندحلقه‌ای فشرده است. استفاده‌های این ماده شامل تولید الکل فورفوریل، مواد اولیه برای تولید پلاستیک و لاستیک، حلال برای استخراج مواد، استخراج بوتادین و حتی استفاده به عنوان سوخت می‌شود. با این وجود، به دلیل آثار مخرب آن بر محیط زیست، استفاده‌ی گسترده از آن به عنوان حلال یا سوخت معمولاً مورد توصیه نمی‌باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهی یافت نشد

|

ارتباط

021 88413268
989102205180